Liikenneturvallisuudesta ja turvallisuudesta

Näinä päivinä on kovasti julkisuutta saanut päätös Liikkuvan poliisin lakkauttamisesta.  Kovia äänenpainoja on luettu ja kuultu puolesta ja vastaan.  Nyt linjaus on tehty ja poliisiorganisaatio ryhtyy muuttumaan sen mukaisesti.  Mitäpä siihen on sanomista!

On kovasti arvioitu, että liikenneturvallisuus tulee nyt romahtamaan kun valvonta vallan lakkaa LP:n alasajon myötä.  No eihän se nyt kuitenkaan mihinkään lakkaa, koska edelleenkin sama määrä naisia ja miehiä tulee toimimaan kentällä ja toteuttamaan liikennevalvontaa.

Hallinto muuttuu ja sillä on arvioitu saatavan säästöjä.  Näin varmaankin on, että säästöjä tulee jossakin määrin, mutta saadaanko niitä sitten riittävästi, että muilta säästötoimilta voitaisiin poliisissa välttyä. Nähtäväksi jää.

Liikenneturvallisuuden yksi ylläpitäjä on liikennevalvonta, joka ei siis häviä mihinkään.  Se ei kuitenkaan ole ainut turvallisuuden tae.  Pidän valvontaakin tärkeämpänä kuljettajaa – tärkeintä turvallisuusosaa, joka sijaitsee  ratin ja penkin välissä.  Liikenteessä vallitsevat asenteet, tai asennevammat paremminkin ovat valvonnan tasoa suurempi uhka liikenneturvallisuudelle.  Niihin voidaan vaikuttaa valistuksella ja kasvatuksella, silloin kun kasvattamisen aika on.

Liikennesuunnittelu, jolla tarkoitetaan liikenneväylien, risteyksien ynnä muun liikenteeseen liittyvien osakokonaisuuksien suunnittelua ja toteutusta on myös tärkeä tekijä liikenneturvallisuuden tasoon.  Samaten liikennevälineet eli kulkuneuvot.

Liikenneturvallisuus on osa kokonaiskäsitettä nimeltä Turvallisuus.  Kyse on meille kaikille hyvin tärkeästä asiasta, koska turvallisuus ja turvallisuuden tunne luovat hyvinvointia ja siten elämänlaatua.  Turvallisuus muodostuu pienistä palasista, joihin me kaikki osaltamme olemme vaikuttamassa.

Omalta osaltani työskentelen turvallisuuden puolesta niin ammatissani kuin vapaa-aikanani.

Mika  Heikkonen (mikaheikkonen.com)

p.s. Liikkuva Poliisi on tehnyt hyvää työtä liikenneturvallisuuden eteen.  Sama työ jatkuu edelleen samojen ammattilaisten tekemänä, näin haluan uskoa!

3 kommenttia artikkeliin “Liikenneturvallisuudesta ja turvallisuudesta”
  1. avatar mikaheikkonen sanoo:

    Hei Tapsa!
    Sana usko tekstissäni ei ollut itsetarkoitus. Olisin voinut käyttää sen asemesta vaikkapa ”otaksun”. Yhtä kaikki, kiitokset hyvästä kommentista.

  2. avatar Yrjö Koskinen sanoo:

    Olen iloinen, että edes yrittävät pitää nuo liikennevalvonnan ammattilaiset turvanamme.
    Olet oikeassa Mika siitä, että paraskaan valvonta ei pysty olemaan siinä hetkessä mukana, mikä syntyy sekunnin murto-osassa siellä kuljettajan päänupissa eri tilanteissa.
    Etenkin olen huolissani nuorten asenteesta liikenteessä, (tokihan, niinkuin aina, tähän ei syyllisty kaikki nuoret), Mopoiästä lähtien alkaa usein mennä pieleen. Kaveripiireissä ihannoidaan kaveria, kuka keulii parhaiten kadulla, tai mopo kulkee lähempänä sataa, kuin sallittua vajaata viittäkymppiä. Sitten kun tämä samainen kaveri tulee autonajokortti-ikään sama homma jatkuu. Nyt poltetaan kumia ostarilla ja koitetaan kuka ajaa hienoimmassa sladissa kylätiellä.
    Yhteistä tälle kaikelle tapahtumalle on tämän kuljettajan ja varsinkin hänen kaveripiirinsä asenne tätä touhua kohtaan. Ei näitä hölmöilijöitä olisi kuin murto-osa, jos kaveripiirin kommentti olisi että, ”ompa tyhmää touhua”. Myös vanhemmilla ja heidän suvaitsevaisuudellaan on tässä osansa. Harva teini niitä mopon viritysosia omilla rahoillaan ostaa.
    Kyllä sinne nuoren päänupin sisälle vaan pitäisi jotenkin päästä vaikuttamaan tähän ajatusmaailmaan.
    Ei se auta poliisinkaan työtö, että nykyään käy seuraava episodi, (nimet keksitty, tilanne tosi ja nähty moneen kertaan):
    ” ” Sakke”, just 15v. ajelee pitkin Parolan keskustaan johtavaa tietä lähestyy ostaria ja miettii kuumeisesti minkähänlaisen sisään tulon tällä kertaa tekis. Siellä on kuitenkin taas Jesse ja muut kaverit näkemässä.
    Taidan ottaa tosta suojatien korokkeesta pienen kimmarin ja keulia tonne ostarin pihalle.- No mistä …ttu toi mummo tohon suojatielle änkes, meinasin kaatua mokoman takia. No otetaan muuten vaan vauhtia, tää peli kun kulkee. Pihalle päästyään ja kavereille moikattuaan sammuttaa mopon, kuullakseen, että känny soi. Näkyy Tomppa soittavan, mitähän sillä… tääl Tomppa moi! Lähtekää jätkät haneen sieltä virimopojen kans, sinivuokkoja tulee Pälkäneentieltä päin, muut ajelkaa hetki iisisti, mä ilmotan sit, kun ne poistu.”

    … että näin se menee.

  3. avatar Silvon Tapsa sanoo:

    Terve, Mika! Minä henkilökohtaisesti en luule, että tässä on kyse uskomisesta, tai halusta uskomiseen. Päivi Räsänenkin uskoo, paitsi Jumalaan, niin myös ”Lentävien” lakkauttamiseen liittyvien seurausten vähäisyyteen.
    Olen varma, että jos Liikkuvan Poliisin henkilöstö sulautetaan yleiseen poliisitoimintaan, niin liikenteen valvonta tulee siitä jatkossa kärsimään.
    Teoriasi (uskomuksesi) mukaan siis samat työt tehtäisiin samojen ammattilaisten toimesta? Mitä siis voitettaisiin ”Lentävien” lopettamisella?
    Järkevältä tuntuu tuo ajatuksesi liikenteessä olevien (=moottoriajoneuvojen kuljettajien) valistaminen ja kouluttaminen. Jostain syystä tuntuvat kuitenkin, monen osalta, usein kaikki opetukset unohtuvan, kun istahdetaan sinne ratin taakse. Sen vuoksi tarvitaan tehokasta valvontaa liikennesääntöjen noudattamisessa. Niinkuin tämä vanha totuus antaa hyvän kuvan…yhdeksänkymmentä prosenttia autoilijoista kokee itsensä paremmaksi kuin keskiverto-autoilija. (En ihan tarkkaan voi mennä vannomaan tuota prosentti-lukua, mutta suurin piirtein tätä suuruus-luokkaa se on)
    Hyvän ajotavan unohtaminen on suurempi yhteiskunnallinen ilmiö. Vähätellen naureskellaan, kun vastataan kysymyksiin ”yritätkö noudattaa nopeusrajoituksia”? Vastauksina usein, ”Tuleehan sitä joskus ajettua vähän kovempaa”. Sitten vielä lasketaan, kuinka monta kilometriä voi ajaa ylinopeutta, ennenkuin saa sakkoja!!! Kyltithän ilmoittavat KORKEIMMAN sallitun nopeuden kyseisellä tie-osuudella. Hitaammin saa kylläkin ajaa…
    Samoin, jos seurailee automainoksia televisioissa. Siellä yleensä kaasu pohjassa painetaan tilanteessa kuin tilanteessa! Minkälaisen esikuvan niistä saa esim. juuri ajokortin hankkinut nuorukainen?
    Tässä edellä mielestäni vain muutamia esimerkkejä liikenneturvallisuutta vähättelevistä tekijöistä. Pitäisi muistaa, että auto on, paitsi hyvä liikkumisväline, myös pahimmassa tapauksessa tappo-ase! Ei tarkoitettu leikkimiseen yleisillä teillä.
    Palatakseni kirjoitukseesi…liikennöitsijöiden käyttäytyminen! Kaikkiin eivät tehoa neuvot ja opetukset. Liikennekulttuurin valvonta on oltava tehokkaissa käsissä…ennenkuin se niistä luiskahtaa täydellisesti!
    Tapsa

css.php